Bij Wolfram Chain zien we dagelijks hoe verschillend het werk van een chauffeur kan zijn. De één rijdt vaste routes voor de distributie en heeft een volle planning met meerdere adressen, terwijl een andere chauffeur de lange ritten pakt met maar een paar stops. Ook banen in de bouw, koeltransport of containervervoer geven weer een heel ander ritme en andere verantwoordelijkheden. Geen vrachtwagen en geen werkdag is hetzelfde. In dit artikel vertellen we wat het beroep vrachtwagenchauffeur écht inhoudt en welke kanten je ermee op kunt.
- 02 december 2025
- 12 min. leestijd
Wat doet een vrachtwagenchauffeur?
Als vrachtwagenchauffeur vervoer je goederen van A naar B. Dit doe je (uiteraard) in een vrachtwagen. De goederen die je vervoert, komen bijvoorbeeld op pallets, in rolcontainers, als losgestorte lading of zelfs in vloeibare vorm.
Van vertrek tot aankomst: een rit van een vrachtwagenchauffeur
Je bent als vrachtwagenchauffeur verantwoordelijk voor het veilig vervoeren van goederen. We lichten toe hoe een rit van een chauffeur eruit ziet van vertrek tot aankomst.
Voor vertrek: controle, documenten, ladingzekering
Voor je kunt vertrekken, moet je eerst alles controleren. Om te beginnen de vrachtwagen: is die technisch in orde? Heb je genoeg brandstof of moet je onderweg nog tanken? Daarnaast is het belangrijk dat je voor vertrek de juiste documenten hebt verzameld om bepaalde goederen te vervoeren. Tot slot check je of de lading die je vervoert goed vaststaat. Het is immers jouw verantwoordelijkheid dat het goed aankomt.
Onderweg: rijtaken, veiligheid, communicatie
Tijdens de rit draait alles om veilig en soepel rijden. Je moet voldoende afstand houden van andere weggebruikers, je houdt het verkeer goed in de gaten en je past je rijstijl aan op het weer en de lading die je vervoert. Onderweg heb je er geregeld contact met de planning, bijvoorbeeld bij vertragingen op de weg of wijzigingen. Goede communicatie voorkomt verrassingen en draagt bij aan een veilige en efficiënte rit.
Na aankomst: lossen, administratie, planning
Op locatie zorgt de chauffeur voor een nette en veilige lossing. Dit kan met verschillende hulpmiddelen, zoals een laadklep of pompwagen. Daarna volgt de administratieve afhandeling, zoals het verwerken van afleverbonnen of het laten tekenen van de nodige documenten. Als alles is afgerond, heb je weer contact met de planner: kun je door naar je volgende bestemming of wacht je een andere taak?
Vrachtautorijbewijzen
Om een vrachtwagen te besturen, heb je een speciaal rijbewijs en certificaten nodig. We lichten het toe:
Rijbewijs c
Rijbewijs C staat ook wel bekend als een 'groot rijbewijs'. Deze heb je nodig voor het besturen van motorrijtuigen met een toegestane maximummassa (TMM) van meer dan 3.500 kg. Niet alleen vrachtwagenchauffeurs hebben een rijbewijs C nodig, maar bijvoorbeeld de bestuurders van een brandweerwagen of een ambulance.
Rijbewijs CE
Rijbewijs CE is een aanvulling op rijbewijs C. Je hebt deze nodig om een aanhanger te trekken die meer dan 750kg weegt. Je kunt met dit rijbewijs bijvoorbeeld een trekker-oplegger of combi-wagen rijden.
Code 95
Een geldige code 95 is verplicht voor alle vrachtwagenchauffeurs die beroepsmatig een vrachtwagen besturen. Code 95 is een verplichte nascholing die elke vijf jaar moet worden gehaald.
Andere certificaten
Om een aantal vrachtauto's te mogen besturen, heb je extra certificaten nodig. Deze komen het meest voor:
- Kooiaapcertificaat: Wanneer je in een truck met kooiaap (meeneemheftruck) rijdt, heb je een certificering nodig om deze kooiaap te mogen bedienen.
- TCVT: Om een vrachtwagen met een kraan met een last van 10 tonmeter te bedienen, heb je een TCVT-certificaat nodig. Er zijn verschillende certificeringen, afhankelijk van het type hijskraan en de functie.
- Certificaat voor geconditioneerd transport: Bij geconditioneerd transport worden temperatuurgevoelige goederen vervoerd, zoals versproducten, diepvriesartikelen of farmaceutische middelen. Als chauffeur moet je hiervoor het juiste certificaat hebben en werken volgens strikte hygiëne- en veiligheidsnormen.
Hoe word je vrachtwagenchauffeur?
Om vrachtwagenchauffeur te worden, moet je je rijbewijs C of CE halen. Om hiermee te beginnen moet je het rijbewijs B, een geldige gezondheidsverklaring hebben. Er geldt ook een minimum leeftijd:
- Voor een C-rijbewijs zonder Code 95 moet je minimaal 18 jaar zijn.
- Voor een C-rijbewijs met Code 95 moet je minimaal 21 jaar zijn.
Word vrachtwagenchauffeur via Wolfram Chain
Om chauffeur te worden, volg je een combinatie van theorievakken, praktijklessen en examens voor rijbewijs C of CE. Daarna komt Code 95 erbij, waarmee je beroepsmatig mag rijden. De kosten? €3.000 tot €5.000. Dit hangt af van of je herexamens nodig hebt.
Bij Wolfram Chain bieden wij een kosteloos een opleiding aan tot vrachtwagenchauffeur. Benieuwd naar de voorwaarden? Bekijk dan deze pagina over Wolfram Chain Academy.
Dit zijn de eigenschappen van een chauffeur
Als bestuurder van een vrachtwagen ben je niet alleen maar bezig met het rijden. Een goede chauffeur heeft technische kennis, is vriendelijk en betrouwbaar en heeft altijd zijn voertuig onder controle. Deze eigenschappen zijn de basis voor veilig én prettig werken. De belangrijkste eigenschappen zijn:
- Gecontroleerd rijden. Je moet op elk moment je voertuig onder controle hebben. Je moet rustig blijven in onverwachte situaties op de weg, opletten en van tevoren bedenken wat kan gebeuren. Daarnaast moet je kunnen rijden op smalle wegen en veilig omgaan met je lading.
- Klantgericht en vriendelijk. Veel chauffeurs hebben dagelijks contact met klanten, planners en medewerkers op locatie. Een vriendelijke houding, duidelijke uitleg en netjes werken, maken het verschil en zorgen dat leveringen zonder problemen verlopen.
- Zelfstandig en betrouwbaar. Van het beoordelen van routes tot veilig laden en lossen: een chauffeur moet betrouwbaar zijn en situaties goed kunnen inschatten. Op de weg neem je veel beslissingen zelf. Daarom moet je goed zelfstandig kunnen werken.
- Lichamelijk en mentaal sterk. Het werk van een chauffeur kan lichamelijk zwaar zijn, bijvoorbeeld bij distributie of bouwtransport. Ook mentaal vraagt het wat: je maakt lange dagen, je moet altijd alert zijn en je werkt wisselende tijden. Hiervoor moet je ook mentaal stevig in je schoenen staan.
- Technisch inzicht. Als je met voertuigen werkt, moet je basiskennis hebben van de systemen in je voertuig. Denk aan (lucht)remmen, koelinstallaties en koppelingen. Deze kennis kan voorkomen dat je onverwacht aan de kant staat met je vrachtauto. En mocht je toch stilstaan, helpt deze kennis om problemen snel te herkennen. Voor een aantal van deze onderdelen kun je certificaten halen.
Het salaris van een chauffeur
Het salaris van chauffeurs is vastgelegd in de cao. Je salaris wordt hoger als je meer ervaring hebt en hangt af van de ritten die je rijdt. Toeslagen spelen dan ook een grote rol in je salaris en het bedrag dat je uiteindelijk op je rekening krijgt. De cao beroepsgoederenvervoer regelt arbeidsvoorwaarden voor beroepschauffeurs, denk bijvoorbeeld aan voorwaarden als salaris, toeslagen, vakantiedagen en pensioen.
Toeslagen en vergoedingen
Het basissalaris van een vrachtwagenchauffeur wordt aangevuld met verschillende toeslagen. Ritten in de nacht, weekenden en op feestdagen worden bijvoorbeeld beter betaald, omdat ze meer flexibiliteit vragen van de chauffeur.
Naast het loon ontvang je vergoedingen voor bijvoorbeeld maaltijden, wachten en overnachtingen . Deze vergoedingen dekken de kosten onderweg en kunnen verschillen per soort transport.
Ritten en roosters van vrachtwagenchauffeurs
De ritten die een vrachtwagenchauffeur rijdt zijn onder te verdelen in drie categorieën:
Regionaal, nationaal & internationaal transport
- Regionale ritten. Bij deze ritten blijf je in dezelfde regio('s). Deze worden onder meer gereden door chauffeurs van een vuilniswagen.
- Nationale ritten. Met deze ritten rijd je door heel Nederland. Dit doe je bijvoorbeeld veel in de distributie.
- Internationale ritten. Als internationale chauffeur ga je over de landsgrenzen heen, bijvoorbeeld om bloembollen te vervoeren.
Rooster van een vrachtwagenchauffeur
Het rooster van een vrachtwagenchauffeur kent verschillende soorten ritten. We lichten vijf van de meestvoorkomende ritten kort toe:
1. Dagritten
Bij dagritten vertrekt de chauffeur ’s ochtends vanaf de standplaats en keert dezelfde dag terug. Het werk bestaat vaak uit meerdere afleveradressen binnen een regio. Deze ritten bieden veel regelmaat en zijn populair bij chauffeurs die graag iedere avond thuis zijn.
2. Nachtritten
Nachtritten vinden plaats buiten de reguliere werktijden en worden vaak ingezet voor tijdkritische leveringen of het bevoorraden van distributiecentra. De wegen zijn ’s nachts rustiger, waardoor ritten efficiënter verlopen. Chauffeurs ontvangen voor nachtwerk meestal toeslagen volgens de cao.
3. Meerdaagse ritten
Bij meerdaagse ritten is de chauffeur meerdere dagen van huis en overnacht hij in de cabine of op een externe locatie. Deze ritten worden vaak gereden richting het buitenland of voor lange afstanden binnen Nederland. Ze vragen zelfstandigheid en flexibiliteit, maar bieden afwisseling en reiservaring.
4. Pendelritten
Pendelritten bestaan uit het meerdere keren heen en weer rijden tussen twee vaste locaties, bijvoorbeeld tussen productiehallen, dc’s of haventerreinen. Het werk is voorspelbaar en kent weinig verrassingen, wat het overzichtelijk maakt. Pendelchauffeurs helpen zo de logistieke keten soepel te laten doorlopen.
Andere soorten ritten
Binnen de verschillende roosters kun je een aantal ritsoorten hebben, waaronder:
(Winkel)Distributie
Distributiewerk bestaat uit het leveren van goederen aan meerdere adressen, zoals winkels, horeca of bedrijven. Bij winkeldistributie gaat het vaak om rolcontainers of pallets die nauwkeurig en tijdig moeten worden afgeleverd. Dit werk vraagt planning, klantvriendelijkheid en fysieke inzet.
Groupage
Bij groupage combineer je kleine zendingen tot één grotere lading. Je bezoekt meerdere adressen per dag en vervoert uiteenlopende producten.
Enkel of dubbel bemande ritten
Vrachtwagenchauffeurs kunnen zowel alleen als samen op pad. We leggen de verschillen uit tussen enkel en dubbel bemande ritten.
- Bij een enkel bemande rit is de chauffeur de enige die aanwezige chauffeur in de vrachtwagen. Dit is gebruikelijk bij dagritten en nationaal vervoer.
- Bij een dubbel bemande rit zijn er twee chauffeurs aanwezig in de cabine. Dit is handig bij langere ritten, want wanneer de een rijdt, kan de ander slapen. Zo kom je sneller op plaats van bestemming.
Wetgeving voor vrachtwagen(chauffeurs)
Er zijn strenge wetten en regels voor vrachtwagenchauffeurs in Europa. Zo moet een vrachtauto natuurlijk APK-gekeurd zijn. Als chauffeur merk jij het meest van de regels over rij- en rusttijden.
Rij- en rusttijden
De rij- en rusttijden van chauffeurs zijn vastgelegd in Europese wetgeving. Deze wetten bepalen hoeveel uur een chauffeur maximaal mag rijden en wanneer die moet rusten. Deze regels zijn belangrijk voor de veiligheid van de chauffeur en andere weggebruikers. Zo mag je bijvoorbeeld maximaal 4,5 uur rijden zonder pauze. Vervolgens moet je pauze minimaal 45 minuten duren. Daarnaast gelden regels voor hoe lang je werkdag en -week mogen zijn en de tijd tussen je ritten.
Registratie met tachograaf
Het is belangrijk dat je de gegevens van je ritten goed registreert. Dat is verplicht en een belangrijk onderdeel van je baan als vrachtwagenchauffeur.
Om je hierbij te helpen is in elke vrachtwagen een tachograaf aanwezig. Hierin doe je je bestuurderskaart om bij te houden of je je aan de rij- en rusttijden houdt.
Dit zijn de verschillende soorten vrachtwagens
Als je een rijbewijs C of CE hebt behaald, kun je rijden in verschillende soorten vrachtauto's. Van een combitrailer tot op pad met je eigen laad- en losmiddelen (zoals een kooiaap): we vertellen je alles over de verschillende vrachtauto's.
Standaard distributie & logistiek
Als je de weg op gaat als vrachtwagenchauffeur zijn dit de meestvoorkomende vrachtauto's en combinaties waarmee je kunt rijden. Denk bijvoorbeeld aan een trekker-oplegger of tautliner. We vertellen je kort over de 'standaard' vrachtauto's.
Trekker-oplegger
Een trekker-oplegger bestaat uit een motorvoertuig (de trekker) met een aanhangwagen (de oplegger). Dit is de meest gebruikte combinatie in het wegtransport en biedt veel flexibiliteit. Je mag deze vrachtwagen rijden met een C-rijbewijs. Met dit voertuig kun je veel goederen vervoeren: van pallets tot machines. Dit hangt af van het type oplegger.
Citytrailer
Een van de meestvoorkomende trekker-opleggers is een citytrailer: een trekker met een korte en wendbare oplegger. Dit is ideaal voor leveringen in binnensteden of krappe industrieterreinen. Dankzij de meedraaiende achteras kun je als chauffeur eenvoudig manoeuvreren.
Combitrailer
Een combitrailer bestaat uit een vaste vrachtwagen met laadbak met een aanhanger. Deze combinatie wordt veel gebruikt in de distributie en volumetransport. Door de dubbele laadruimte is een combi-trailer geschikt voor grote ladingen of meerdere adressen op een route. Je mag een combitrailer besturen als je het CE-rijbewijs hebt.
Volumecombitrailer
Een volumecombitrailer is een combitrailer met meer laadvermogen. Deze vrachtauto is hoger en langer dan een standaard combitrailer. Deze grootte is ideaal voor lichte maar grote goederen, zoals papier en isolatie.
LZV
LZV staat voor 'Lange en Zware Vrachtwagencombinatie'. Dit is een langere en zwaardere trekker-oplegger of combitrailer. Om een LZV te mogen rijden, heb je als chauffeur een speciaal certificaat nodig. Een LZV mag tot 25,25 meter lang zijn en heeft een groter laadvolume, waardoor één rit vaak twee reguliere ritten kan vervangen. Dit maakt LZV-transport een efficiënte en duurzame oplossing binnen de logistiek en transport.
Tautliner
Een tautliner, ook wel bekend als schuifzeiltrailer, is een trailer met flexibele zijkanten. Je schuift het zeil aan de kant, waardoor je snel en eenvoudig kunt laden of lossen. Deze oplegger kan ingezet worden bij zowel een trekker-oplegger als combitrailer en is geschikt voor veel verschillende goederen.
Zeecontainervervoer
Bij zeecontainertransport worden 20ft-, 40ft- en 45ft-containers vervoerd van en naar havens, terminals en klanten. Het werk vraagt kennis van terminalprocedures en strakke planning.
Zelfvoorzienend transport
Een voertuig dat is voorzien van apparatuur om zelf te laden en lossen, noemen we ook wel 'zelfvoorzienend transport'. Hierdoor kun je als chauffeur zelfstandig werken op locatie. We benoemen de drie meestvoorkomende vormen van zelfvoorzienend transport:
Autolaadkraan
Een autolaadkraan maakt het mogelijk om zware materialen zelf te laden en lossen met een hydraulische kraan. Je kunt met deze kraan bijvoorbeeld bouwmaterialen of machines lossen. Dit werk vraagt technisch inzicht en precisie.
Bouw-, grondstof- en bulkvervoer
Om bouwmaterialen, grondstoffen en bulkhoeveelheden te vervoeren zijn er speciale vrachtwagens. Deze voertuigen vervoeren zware, lossen of grote materialen voor de bouw- en industriesectoren. Om te rijden met deze vrachtauto's moet je ervaren zijn met speciale laad- en losmethoden.
Kipper
Een kipper, ook wel bekend als kiepwagen, wordt gebruikt voor het vervoer van zand, grind, puin en asfalt. Je rijdt met deze materialen vaak richting bouwplaatsen of wegenbouwprojecten. Dankzij de kiepbak kan je hier snel lossen.
Walking floor
Een walking-floor trailer heeft een bewegende vloer die de lading automatisch naar buiten schuift. Dit is ideaal voor losgestort materiaal zoals houtchips, compost, afval of reststromen.
Betonmixer
Een betonmixer vervoert verse betonmortel van de betoncentrale naar bouwplaatsen. De draaiende trommel houdt het beton continu in beweging zodat het niet uithardt tijdens het transport.
Dieplader
Een dieplader is speciaal ontworpen voor het vervoer van zware, hoge of brede machines en constructiedelen. Bij een dieplader ligt het laadoppervlak namelijk lager dan bij een normale trailer, waardoor grote en hoge ladingen alsnog onder viaducten door kunnen.
Afval & recycling
Er zijn ook vrachtwagensoorten die gebruikt worden om afval op te halen of om containers en reststromen te vervoeren. Deze voertuigen zie je vooral in steden, op bedrijventerreinen en in de recyclingsector.
Kraakperswagen
Een kraakperswagen staat ook wel bekend als de klassieke vuilniswagen. Deze wagen wordt ingezet voor het inzamelen en verdichten van afval. Als vuilniswagenchauffeur rijd je vaste routes in steden en gemeentes.
Vacuümwagen
Een vacuümwagen zuigt vloeistoffen, slib of afvalstoffen op. Het wordt vooral gebruikt in industrie, rioolbeheer en reinigingswerk. Het is technisch werk en vaak werk je samen met monteurs of reinigers.
Haakarm
Met een haakarmvoertuig kun je containers oppakken, vervoeren en afzetten. Deze combinatie wordt veel gebruikt in afvalinzameling, recycling en bouwlogistiek.
Portaalwagen
Een portaalwagen is ontworpen voor het vervoer van kleinere rolcontainers of afzetbakken. Deze voertuigen worden vaak gebruikt bij bouw- en verbouwingsprojecten.
Speciale ladingen & regelgeving
Je kunt met vrachtwagens ook speciale ladingen vervoeren. Denk bijvoorbeeld aan gevaarlijke stoffen of levende dieren. Dit kan alleen met strenge regels en certificaten. Je werkt dan ook met vaste en veilige procedures.
Veetransport
Veechauffeurs vervoeren dieren zoals koeien, varkens of schapen. Je moet rekening houden met dierenwelzijn en hygiëne. Daarnaast gelden strenge Europese wetten voor het vervoeren van dieren en heb je de juiste vergunningen nodig.
Convoi Exceptionnel
Met een convoi exceptionnel, ook wel bekend als exceptioneel vervoer, vervoer je ladingen die te breed, te zwaar of te lang zijn voor standaard voertuigen. Denk bijvoorbeeld aan windmolenonderdelen of betonnen balken. Dit werk vereist begeleiding, precieze routeplanning en een zeer ervaren chauffeur.
ADR-stukgoed
ADR-stukgoedchauffeurs vervoeren verpakte gevaarlijke stoffen, zoals verf, gasflessen of chemicaliën. Dit werk vereist een ADR-certificaat en extra aandacht voor veiligheid en wetgeving.
ADR-tank
Bij ADR-tanktransport vervoer je vloeibare of gasvormige gevaarlijke stoffen in tankwagens. Het is een specialistische rol met hoge veiligheidsvoorschriften en verantwoordelijkheden. Je hebt hier ook certificeringen voor nodig.
Toekomst van vrachtwagenchauffeurs
Het chauffeursvak biedt meer kansen dan veel mensen denken. Met extra opleidingen of ervaring kun je specialistisch werk doen of zelfs naar de rol van manager groeien.
Doorgroeimogelijkheden
Als vrachtwagenchauffeur heb je verschillende doorgroeimogelijkheden. Zo kun je met certificaten aan de slag op complexere wagens, zoals een LZV-combinatie, geconditioneerd transport en convoi exceptionnel. Het is ook mogelijk om door te groeien naar een kantoorbaan, zoals planner of teamleider. Je kunt ook mentor worden en nieuwe collega's op weg helpen binnen een bedrijf.
Als je processen binnen een bedrijf interessant vindt, kun je ook doorgroeien naar een functie in warehousing, transportplanning of logistieke coördinatie. De ervaring op de weg is daar een grote plus.
Baankans van chauffeurs
In Nederland geldt een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Er stromen komende jaren meer chauffeurs uit dan dat erbij komen, onder meer door vergrijzing. Hierdoor zijn de baankansen voor chauffeurs erg goed.
Invloed van technologie
Technologie heeft grote invloed op jouw werk als vrachtautochauffeur. Een moderne vrachtwagen lijkt steeds meer op een rijdende computer. Je werkt vaak met systemen zoals dodehoekcamera’s, digitale spiegels, rijhulpsystemen (zoals Adaptive Cruise Control, Lane Assist en noodremassistentie). Dankzij deze technologieën rijd je veiliger en efficiënter.
Daarnaast is de kans dat je in een elektrische truck rijdt steeds groter. Deze voertuigen zijn duurzamer, zijn volledig emissievrij en heel stil. Dit is ideaal voor distributie in steden waar zero-emissiezones gelden.
Nieuwsgierig naar jouw toekomst als vrachtwagenchauffeur?
Ben jij geïnteresseerd in het beroep van vrachtwagenchauffeur? Ontdek nu de mogelijkheden van Wolfram Chain Academy. Wij helpen je op weg met de juiste opleiding.
Heb je je rijbewijs C of CE al? Ook dan helpen we je graag op weg. We hebben honderden vacatures voor vrachtwagenchauffeur C of vrachtwagenchauffeur CE. Kijk snel of er iets voor je tussenzit of neem contact op met een van onze vestigingen.
Vrachtwagenchauffeur CE
Verdien tot €3.700,- per maand als vrachtwagenchauffeur CE met vaste werktijden en vrije weekenden!
Vrachtwagenchauffeur C
Graag wat anders dan goederen vervoeren? Verdien tot €3.600,- bruto per maand!
CE chauffeur
Ga aan de slag als CE chauffeur 'springer' in de omgeving Stadskanaal! Verdien tot wel € 3.400,- bruto per maand!
Vrachtwagenchauffeur CE
Start als vrachtwagenchauffeur CE en verdien tot € 4.000,- bruto per maand!